Misschien bent u er al eens langs gelopen; een prachtige wand met gekleurde platen; de persoonlijke leerdoelen rondom de letters IPC. Maar wat dóen we hier nu eigenlijk mee?
Dit jaar zijn we gestart met de Breinweken. Daarop volgde het eerste thema; in elke groep was dat wat anders, passend bij de kennisdoelen (wat je weet) en vaardigheidsdoelen (wat je kunt) die centraal staan. Maar ook de persoonlijke leerdoelen (wat je doet en begrijpt) zijn belangrijk. Daarom hebben deze een vaste plek in ons onderwijs en hangen ze zichtbaar in de school.
De persoonlijke doelen hebben betrekking op de individuele kwaliteiten en karaktertrekken die voor leerlingen in de 21e eeuw van belang zijn. De persoonlijke doelen helpen die kwaliteiten te ontwikkelen, zodat leerlingen in staat zijn om met verandering in hun leven om te gaan.
Het persoonlijke doel waar we het schooljaar mee gestart zijn was Doorzettingsvermogen. Niet alleen binnen IPC kwam dit aan bod, maar ook tijdens het buitenspelen, de leervakken of andere situaties in de klas.
Het tweede persoonlijke doel wat momenteel centraal staat is Respect: IK HOU REKENING MET EEN ANDER EN MIJN OMGEVING. De komende weken is dit een ontwikkeldoel voor alle kinderen. In iedere groep zijn de doelen op kindniveau zichtbaar, dit wordt aangegeven doormiddel van een trap. Het wordt voor kinderen op die manier inzichtelijk waar hun ontwikkeling ligt en vordert.
Wilt u hier meer over weten? Loopt u gerust even binnen na schooltijd.
Juf Stefanie