Het thema van de grote rekendag was ‘Uit verhouding’. In groep 5/6 hebben we vandaag onderzocht hoe “de leefwereld van de Grote RekenReus’ er uit ziet. We startten de dag met het verkennen van de wereld van de Grote RekenReus en kwamen tot de conclusie dat de reus drie keer zo groot is dan een volwassen persoon. Dus moest alles drie keer zo groot worden ontworpen. Dat was een grote uitdaging. Met onder andere potlood, liniaal, meetlinten en ruitjespapier gingen we aan de slag. We maakten een zwembroek, een zonnebril, een ceintuur, een slipper, een speelkaart, een lepel, een melkpak en een heuse reuze hinkelbaan op het schoolplein. Alles zo groot als in de leefwereld van de reus. We hebben de hinkelbaan uitgeprobeerd en moesten wel heel grote sprongen maken. Ook kwamen we erachter dat er wel 27 liter melk in een melkpak van de reus ging.
Het was een gezellige, leerzame dag waarbij we fijn hebben samengewerkt.

Groep 1-2 had een heerlijke buitenles-dag vandaag.

Vandaag kon er van alles buiten: allerlei spelletjes maar ook voorlezen, timmeren, je schaduw tekenen, spelen met ons stoplicht, dans of samen eten en drinken op de rand van de zandbak. En.... het was onverwacht heerlijk weer!!!

We hebben heel geslaagde (Engelse!) Podiumkunsten gezien vandaag.

Elke groep bracht iets in de Engelse taal. Groep 1-2 een liedje voor het maken van een rij en een tel- verstopliedje. Groep 3-4 een aantal liedjes over beroepen, groep 5-6 wat traditionele Engelse liedjes met leuke intro's en groep 7-8 bracht in kleine groepjes wat Engelse grappige gedichtjes ten gehore.

Het Engels werd vlot uitgesproken of gezongen en de zaal zat goed vol!

                  

Dinsdag 26 maart hebben we wederom een gastles gehad in groep 7/8. Dit keer kwam er een medewerker van bureau HALT in de klas. Kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar die een vergrijp hebben gepleegd kunnen door de politie doorgestuurd worden naar bureau HALT. Zij krijgen dan leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en ouders. De jongere moet excuses aanbieden aan eventuele slachtoffers en de schade vergoeden. Op deze manier krijgen jongeren inzicht in hun eigen gedrag.

Gastles
Tijdens de gastles hebben we met elkaar gesproken over: Wat doet HALT? Wat voor straffen volgen er? Het thema van de les was groepsdruk. Tijdens een experiment hebben we hiermee geoefend. Interessant was om te zien of de kinderen meegingen met de groep of voor hun eigen antwoord kozen. Verder hebben de kinderen een filmpje gezien waarin een praktijkvoorbeeld te zien was hoe onder groepsdruk verkeerde en goede beslissingen genomen kunnen worden.

Test jezelf
De kinderen hebben door middel van het beantwoorden van 5 vragen ervaren of ze wel of niet gevoelig zijn voor groepsdruk. De meeste kinderen hebben het boekje al meegenomen naar huis. Wellicht een mooie gelegenheid om hier met uw zoon of dochter eens over in gesprek te gaan.

                                                             halt 2

Van 25 t/m 29 maart is het de Week van het geld. Het doel van deze themaweek is om leerlingen bewust met geld om te leren gaan. Vandaag hebben de leerlingen van groep 7/8 een gastles gehad over geld. Lars van Hollands Kroon heeft deze gastles in de ochtend verzorgd. Tijdens de les hebben we met elkaar gesproken over welke manieren er zijn om iets te betalen. Naast contant en pin konden de kinderen Tikkie en Bitcoins nog benoemen als betaalmiddel. Daarnaast hebben we met elkaar gesproken over slimme manieren om je pincode te onthouden en contactloos betalen.

Sparen en besparen
In kleine groepjes is er overlegd hoe je kunt sparen en besparen. Hieruit kwamen mooie antwoorden zoals: geen lampen aan laten als het niet nodig is. Hiermee bespaar je energie en zo is het bruggetje naar het huidige IPC thema "Milieu" snel door de leerlingen gelegd. Ook goed nadenken voordat je iets koopt werd veel genoemd.

Al met al een leerzame les!